Konjugeeritud linoolhappe tervislikud eelised

Kas kaalulangus abi täita oma lubadust?

kui olete kunagi olnud kaalulangetamise või lihaste ülesehitamise teel, olete võib-olla kohanud konjugeeritud linoolhapet (CLA). Seda turustatakse kõige sagedamini kaalulangetamise toidulisandina, mis suurendab rasvapõletust ja toetab lihasmassi.1 Kui see kõlab liiga hästi, et olla tõsi, siis võib see nii olla.

Konjugeeritud linoolhape (CLA) on oomega-6-rasvhape, mida leidub looduslikult piimatoodetes ja veiselihas, eriti rohusöödaga toidul. CLA sisaldus tänapäeva veise- ja piimatoodetes on oluliselt vähenenud tänu muutustele veisekasvatuses ja nende toitumises. Seetõttu uurisid teadlased võimalusi, kuidas sünteesida CLA-d laboris teistest allikatest, näiteks päevalille- või saflooriõlist.1

CLA on sportlaste ja kulturismi kogukonnas populaarne toidulisand, mis võib vähendada rasva, ehitada lihaseid ning suurendada energiat ja vastupidavust.

Hoolimata selle populaarsusest ei ole tõendid selged, mistõttu on raske kindlaks teha, kas CLA on kasulik või mitte.

Kasu tervisele

Kiire Google’i otsing toob kaasa lõputu hulga uuringuid, milles pakutakse CLA kasulikkust. Selles uurimistöös orienteerumine võib olla tüütu ja segadust tekitav. CLA kõige julgustavamad tervisele kasulikud aspektid on kaalulangus, veresuhkru kontroll ja immuunsüsteemi tervis.

Viis, kuidas CLA soodustab kasu kehakoostisele ja kaalulangusele, on mõne erineva mehhanismi kaudu – see suurendab rasvapõletust, piirates samal ajal ladustatava keharasva hulka, säilitades samal ajal lihaseid. See ongi see, mis teeb selle sportlaste ja kulturistide jaoks nii intrigeerivaks. Probleem on selles, et suur osa uuringutest on üksteisele vastukäivad.

American Journal of Clinical Nutrition ‘is avaldatud uuringute ülevaates jõuti järeldusele, et CLA, mida võeti 3,2 grammi päevas, andis ainult väikese keharasva vähenemise (keskmiselt 0,05 kg) võrreldes platseeboga.2

Samal aastal avaldati ajakirjas Public Health Nutrition teine ülevaade, milles teatati, et CLA-d võtnud inimeste kehakaal ja kehakoostis ei erine platseebot saanud inimeste kehakaalust ega kehakoostisest.3

Hiljuti näitas see uuring, et osalejatel, kes võtsid CLA-d 3 kuu jooksul, vähenes oluliselt keharasv ja leptiini sekretsioon (keharasva poolt vabanev hormoon, mis aitab kontrollida kehakaalu), mis tähendab, et see võib olla abiks kehakaalu langetamisel.4

Ühes teises ülevaates võrreldi CLA mõju loomadele ja mõju inimestele ning leiti, et CLA pakub tõepoolest teatud määral rasva kadu nii loomadel kui ka inimestel. Siiski on vaja rohkem uuringuid.5

Kas CLA toidulisand on rasvade kaotamiseks tõhus?

Veresuhkru hoidmine normaalsetes piirides on oluline 2. tüüpi diabeedi ennetamiseks ja raviks. CLA kasulikkust veresuhkrule on põhjalikult uuritud ja see on olnud paljutõotav.5

Hiirtel vähendas CLA paastuveresuhkru taset, suurendas glükoosi taluvust ja parandas glükolipiidide ainevahetust.67

Teistes vanemates uuringutes inimestel leiti, et CLA lisamine mõjus soodsalt veresuhkrule ja 2. tüüpi diabeedile.8

Segadust tekitab aga see, et mõned uuringud andsid vastupidiseid tulemusi. Näiteks see uuring, milles jälgiti 116 ülekaalulist või rasvunud täiskasvanut, ei andnud tulemusi insuliiniresistentsuse või glükoosi ainevahetuse paranemiseks pärast CLA lisamist 6 kuu jooksul.9 Teises uuringus saadi sarnaseid tulemusi.10

Kuigi CLA ei ole 2. tüüpi diabeedi ravi, võib see pakkuda mõningast kasu veresuhkru taseme parandamiseks. Kuid vastuoluliste tõendite tõttu võite näha, kuidas see võib segadust tekitada.

Immuuni tervise maksimeerimine on tänapäeval peaaegu igaühe ülesannete nimekirjas ja CLA võib sobida hästi teie toidulisandirutiini. On tõestatud, et CLA mitte ainult ei suurenda organismi immuunsüsteemi reaktsiooni, vaid see pakub ka põletikuvastaseid omadusi, mis vähendavad põletikku.1112

Teisest küljest kirjeldatakse selles ülevaates mitmeid uuringuid, mille kohaselt CLA-l ei ole mingit mõju immuunsüsteemi funktsioonile.13

On raske kindlaks teha, kas CLA võib pakkuda mingit kasu tervisele. Kuna on nii palju ebaselgeid uuringuid, on vaja rohkem uuringuid.

Võimalikud kõrvaltoimed

Konjugeeritud linoolhappe toidulisandeid peetakse üldiselt ohutuks, kui neid võetakse vastavalt ettekirjutusele.1 Mõnedel inimestel võivad tekkida kõrvaltoimed, tavaliselt kerged, sealhulgas kõhuhäired, kõhulahtisus, iiveldus, väsimus, peavalu ja seljavalu.

Konjugeeritud linoolhape võib aeglustada ka vere hüübimist. CLA toidulisandi võtmine koos antikoagulantide (“verevedeldajate”) või mittesteroidsete põletikuvastaste ravimite (MSPVA) manustamisega võib seda mõju veelgi suurendada, mis võib põhjustada kergeid verevalumeid ja verejooksu.

Võimalikud ravimite koostoimed on järgmised:14

  • Advil (ibuprofeen)
  • Aleve (naprokseen)
  • Aspiriin
  • Advil (ibuprofeen)
  • Coumadin (varfariin)
  • Fragmin (daltepariin)
  • Hepariin
  • Lovenox (enoksapariin)
  • Plavix (klopidogreel)
  • Voltaren (diklofenak)

Annustamine ja valmistamine

Konjugeeritud linoolhappe toidulisandeid toodetakse tavaliselt geelkübarana ja täidetakse kas päevalille- või saflooriõliga. CLA on USA Toidu- ja Ravimiameti poolt klassifitseeritud GRAS (“generally regarded as safe”) ja tavaliselt määratakse 3-6 grammi päevas. Kuni 6 grammi annuste puhul päevas ei ole teatatud tõsistest kõrvaltoimetest.15

Mida otsida

Konjugeeritud linoolhapet leidub looduslikult rohusöödalihas ja lambalihas, samuti piimas ja muudes piimatoodetes. Mõnest toidupoest võib leida ka CLA-ga rikastatud mune. Portobello seened ja tammeseened on head CLA taimseteks allikateks.16

CLA toidulisandit valides otsige kaubamärke, mis lasevad oma tooted läbida kolmanda osapoole testid, mida teevad sertifitseerimisasutused, sealhulgas U.S. Pharmacopeia (USP), NSF International või ConsumerLab, et tagada kvaliteedi- ja ohutusstandardite täitmine.

Konjugeeritud linoolhapet ei peeta oluliseks toitaineks nagu vitamiine ja mineraalaineid. Nende võtmine või võtmata jätmine mõjutab teie tervist tõenäoliselt vähe.

Kui te otsustate neid kasutada, rääkige meditsiinitöötajaga, et mõista võimalikke riske ja ravi kasulikkust. See kehtib eriti juhul, kui teil on diabeet või kui te võtate verevedeldajaid. Sellistel juhtudel võib CLA põhjustada rohkem kahju kui kasu.