Kollageen: Mis see on, tüübid, funktsioon ja eelised

Kollageen moodustab 30% teie keha valkudest. See tagab naha, lihaste, luude ja sidekoe struktuuri, toetuse või tugevuse. Teaduslikud uuringud puuduvad enamiku kollageeni toidulisandite kohta, kuid tasakaalustatud toitumine annab teie kehale vajalikud tooraineained, mis aitavad tal kollageeni looduslikult toota.

Mis on kollageen?

Kollageen on teie keha kõige rikkalikum valk. See moodustab umbes 30% kogu valgust. Kollageen on teie keha naha, lihaste, luude, kõõluste ja sidekudede ning muude sidekudede peamine ehitusmaterjal. Seda leidub ka teie elundites, veresoontes ja soolestiku limaskestas.

Valgud on valmistatud aminohapetest. Peamised aminohapped, millest kollageen koosneb, on proliin, glütsiin ja hüdroksüproliin. Need aminohapped rühmituvad kokku, et moodustada valgu fibrille kolmikspiraalstruktuuris. Kolmikspiraali moodustamiseks vajab teie keha ka vajalikus koguses C-vitamiini, tsinki, vaske ja mangaani.

Mida teeb kollageen?

Kollageeni peamine ülesanne on tagada kogu keha struktuur, tugevus ja tugi.

Kollageeni konkreetsed rollid on järgmised:

  • Aidata fibroblastide moodustumisel teie dermis (keskmises nahakihis), mis aitab uutel rakkudel kasvada.
  • Mängib rolli surnud naharakkude asendamisel.
  • Elundite kaitsekatte tagamine.
  • Naha struktuuri, tugevuse ja elastsuse andmine.
  • Aitab teie vere hüübimisele.

Kas on olemas erinevaid kollageeni tüüpe?

On kindlaks tehtud umbes 28 liiki kollageeni. Need erinevad selle poolest, kuidas molekulid on kokku pandud, milliseid rakukomponente on lisatud ja kus kollageeni teie kehas kasutatakse. Kõigil kollageenifibrillidel on vähemalt üks kolmikspiraalstruktuur.

Viis peamist kollageeni tüüpi ja nende tegevus on järgmised:

  • I tüüp. See tüüp moodustab 90% teie keha kollageenist. I tüüpi kollageen on tihedalt pakitud ja seda kasutatakse teie naha, luude, kõõluste ja sidemete struktuuri loomiseks.
  • II tüüpi. Seda tüüpi leidub elastses kõhredes, mis tagab liigeste toe.
  • III tüüpi. Seda tüüpi leidub lihastes, arterites ja organites.
  • IV tüüp. Seda tüüpi leidub naha kihtides.
  • V tüüpi. Seda tüüpi leidub silmade sarvkestas, mõnedes nahakihtides, karvades ja platsenta koes.

Mis juhtub kollageeniga vananedes?

Teie keha toodab vananedes vähem kollageeni ja olemasolev kollageen laguneb kiiremini. Samuti on kollageeni kvaliteet madalam kui nooremana. Naistel väheneb kollageeni tootmine oluliselt pärast menopausi. See on normaalne, et pärast 60. eluaastat väheneb kollageeni tootmine kõigil.

Kas ma saan aru, kas mu keha kollageeni tase väheneb?

Kollageeni ei saa mõõta – näiteks vereanalüüsiga -, kuid on märke, et teie kollageeni tase väheneb. Need märgid ja sümptomid on järgmised:

  • Naha, mis on kortsuline, kreppjas või lõtvunud.
  • Hallitus silmades ja näo ümbruses.
  • Kahanevad, nõrgenevad lihased ja lihasvalud.
  • Jäigemad, vähem paindlikud kõõlused ja sidemed.
  • Kulunud kõhredest tingitud liigesevalu või osteoartriit.
  • Liigeste kahjustusest või jäikusest tingitud liikuvuse kadumine.
  • Seedetrakti limaskesta hõrenemisest tingitud seedetrakti probleemid.
  • Probleemid verevarustusega.

Millised elustiili harjumused kahjustavad kollageeni?


Vähendage kollageeni kahjustamise riski, vältides neid elustiili harjumusi.

Vältige neid tegureid, mis võivad vähendada kollageeni taset teie organismis:

  • Suitsetamine. Suitsetamine vähendab kollageeni tootmist. See kahjustab kollageeni ja elastiini, mis põhjustab kortse ja aeglast haavade paranemist. Nikotiin ahendab nahapinna lähedal asuvaid veresooni, takistades hapniku ja toitainete toimetamist.
  • Liiga palju suhkru ja rafineeritud süsivesikute söömine. Suhkur seondub valkudega, moodustades arenenud glükatsiooni lõppprodukte. Need molekulid kahjustavad lähedal asuvaid valke ja põhjustavad kollageeni nõrgenemise, kuivamise ja hapraks muutumise.
  • Kokkupuude ultraviolettvalgusega. Liiga palju päikesevalgust vähendab kollageeni tootmist ja põhjustab kollageeni kiiremat lagunemist. Ultraviolettvalgus põhjustab kortse. Vältige liigset päikese käes viibimist ja kandke alati päikesekaitset (SPF 30 ja kõrgem), kui olete väljas.

Millised haigused ja muud tegurid kahjustavad kollageeni?

Autoimmuunhaigused (keha immuunsüsteem ründab oma kude) võivad kahjustada kollageeni. Reumatoidartriit, luupus, dermatomüosiit ja skleroderma on autoimmuunsed sidekoe haigused, mis teadaolevalt kahjustavad kollageeni.

Geneetilised mutatsioonid võivad samuti kahjustada kollageeni. Kollageeni ehitusvead põhjustavad selliseid haigusi nagu Ehlers-Danlos’ sündroom ja osteogenees imperfecta.

Samuti väheneb kollageeni tase loomulikult vanusega.

Mida ma saan teha, et parandada naha kollageenikadu, et aeglustada vananemise märke?

Naha vananemise mõju aeglustamiseks kandke iga päev päikesekaitset. Kokkupuude ultraviolettvalgusega kahjustab kollageeni. Kasutage tooteid, mille päikesekaitsefaktor (SPF) on 30 või kõrgem. Kandke väljas olles laia äärega mütsi, UV-kaitsega päikeseprille ning kergeid pikkade varrukatega särke ja pükse. Lisakaitse tagamiseks otsige riideid, millel on ultraviolettkaitseteguri märgistus. Vältige solaariumit.

Sööge tasakaalustatud toitumist, näiteks Vahemere dieeti, mis sisaldab rohkelt köögivilju, ube, täisteravilja, pähkleid ja puuvilju ning mõõdukalt mereande, liha, linnuliha, piimatooteid ja mune.

Kuidas kasutatakse kollageeni meditsiinis ja kosmeetikas?

Kollageeni saab lagundada, muundada ja tagasi organismi imenduda. Seda kasutatakse meditsiinis ja kosmeetikas väga mitmel viisil. Meditsiinilistel eesmärkidel kasutatav kollageen pärineb inimestelt, lehmadelt, sigadelt või lammastelt. Kasutused hõlmavad järgmist:

  • Nahatäidised: Kollageeni süstidega saab täita madalad süvendid teie nahas, näiteks jooned ja kortsud.
  • Haavasidemed: Kollageen aitab haavadel paraneda, meelitades haava juurde uusi naharakke.
  • Parodontoloogia: Kollageen toimib barjäärina, mis takistab kiiresti kasvava igemekoe tekkimist hambasse, andes hambarakkudele aega, mida nad vajavad taastumiseks.
  • Vaskulaarne proteesimine: Doonorikollageeni koetransplantaate on kasutatud arterite rekonstrueerimiseks, perifeersete närvide taastamiseks ja veresoonte proteeside valmistamiseks.

Kas kollageenirikaste toitude söömine suurendab kollageeni taset minu organismis?

Kollageeni ei saa teie keha omastada täies mahus. Teie keha lagundab söödud kollageeni valgud aminohapeteks. Seega ei too kollageenirikaste toitude söömine otseselt kaasa suuremat kollageeni taset teie organismis.

Siiski võib tervisliku toitumise osana süüa paljusid toiduaineid, mis pakuvad kollageeni tootmist toetavaid tooraineid. Need toidud sisaldavad aminohappeid proliini ja glütsiini. Protsessi jaoks on vaja ka C-vitamiini, tsinki ja vaske. Toidud, mis sisaldavad neid aminohappeid, vitamiine ja mineraalaineid, on järgmised:

  • C-vitamiin. C-vitamiini leidub apelsinides, maasikates, paprikates, brokkolis, rooskapsas ja kartulites.
  • Proliin. Proliini leidub seentes, kapsas, sparglis, maapähklites, nisus, kalas, munavalgetes ja lihas.
  • Glütsiin. Glütsiini leidub punases lihas, kalkunis, kana- ja sealiha nahas, maapähklites ja müslis.
  • Vask. Vask on maksa, homaari, austrite, shiitake-seente, pähklite ja seemnete, lehtede, tofu ja tumeda šokolaadi koostises.
  • Tsink. Tsinki leidub austrites, punases lihas, linnulihas, sealihas, ubades, kikerhernetes, pähklites, brokkolis, rohelistes lehtköögiviljades, täisteraviljades ja piimatoodetes.

Mis on kollageenipeptiidid?

Kollageenpeptiidid on väikesed tükid loomsest kollageenist. Kollageeni ei saa imenduda tervelt. See tuleb lagundada väiksemateks peptiidideks või aminohapeteks. Suukaudsed kollageenipreparaadid on saadaval tablettide ja pulbrina. Need sisaldavad tavaliselt kahte või kolme aminohapet. Neid müüakse kollageenipeptiidide või hüdrolüüsitud kollageenina. Kollageenpeptiidid imenduvad seedetrakti kaudu.

Mida ütlevad uuringud kollageenipreparaatide tõhususe kohta?

Toidulisandite kohta puuduvad randomiseeritud kontrollitud uuringud (kuldstandard ravimite tõhususe testimiseks). Need vähesed sellised uuringud, mis on tehtud, on leidnud, et kollageenipeptiidid on võimalik, et nad on tõhusad naha hüdratsiooni ja naha elastsuse parandamisel. Samuti on see võimalik, et see on tõhus valu leevendamiseks ja liigeste funktsiooni parandamiseks põlve osteoartriidi all kannatavatel inimestel.

Olulised asjad, mida peab teadma toidulisandite teaduse kohta:

  • USA Toidu- ja Ravimiamet (FDA) ei reguleeri kollageenilisandeid. Nende heakskiitmiseks ei ole vaja topeltpimedaid, platseebokontrolliga randomiseeritud uuringuid, mida teevad ravimid. Toidulisandite tootjad ei pea enne turuleviimist tõestama, et nende tooted on ohutud või tõhusad.
  • Paljusid toidulisanditega tehtud uuringuid rahastab toidulisanditööstus või on uuringu autoritel rahalised sidemed toidulisanditööstusega.
  • Ei ole teada, kas kollageeni toidulisandid teevad seda, mida etikett reklaamib.

Lõpuks pidage meeles, et kollageenipeptiidide – toidust või toidulisanditest – sissevõtmist ei saa suunata sinna, kuhu soovite neid kasutada. Teie keha kasutab neid peptiide selleks, mida ta vajab, olgu selleks siis kollageen või valk.