Mida peaks teadma L-karnitiini kohta

    L-karnitiin, tuntud ka kui levokarnitiin, on looduslikult esinev aminohappe struktuur, mida keha toodab. Inimesed võivad seda saada ka oma toidust või võtta seda suukaudse toidulisandina. L-karnitiinil on oluline roll energia tootmisel, kuna see muudab rasva energiaks.

    Enamik inimesi saab piisavalt L-karnitiini oma toidust või oma keha poolt toodetud ühendist. Need, kellel on madal L-karnitiini tase, võivad siiski kasu saada suukaudsest toidulisandist.

    Lisaks energiatootmise toetamisele võib L-karnitiin aidata ka mõningaid muid funktsioone organismis, näiteks säilitada üldist aju toimimist ja vähendada teatud häirete riski.

    Mõnedel inimestel võivad L-karnitiini tarbimise suurendamisel tekkida kerged kõrvaltoimed, eriti pikaajalise kasutamise korral.

    Selles artiklis uurime, mida ütlevad praegused uuringud L-karnitiini kohta, sealhulgas selle kasulikkust, tõhusust ja kõrvaltoimeid.

    Mis on L-karnitiin?

    L-karnitiin on karnitiini tüüpTrusted Source, mis on aminohapete derivaat. Aminohapped ühenduvad valkude moodustamiseks, mis täidavad organismis paljusid olulisi ülesandeid. Karnitiin aitab kehal lõhustada rasvhappeid ja muuta need energiaks, et anda energiat rakkudele.

    L-karnitiin on tinglikult oluline toitaine, mis tähendab, et keha suudab seda üldiselt piisavalt toota, kuid mõnel juhul peab inimene seda ühendit saama toidust või suukaudsetest toidulisanditest, kui ta ei suuda seda piisavalt toota.

    Kehas toodavad maks ja neerud L-karnitiini aminohapetest lüsiinist ja metioniinist. Neerud võivad ka L-karnitiini ladustada hilisemaks kasutamiseks ja liigne kogus kõrvaldada uriiniga.

    Tüübid

    Karnitiin on lai mõiste, mis kirjeldab mitut erinevat ühendit. L-karnitiin on karnitiini levinum vorm, mis esineb organismis ja paljudes toidulisandites. Muud karnitiini vormid on järgmised:

    • Atsetüül-L-karnitiin: See vorm, mida mõnikord nimetatakse ALCARiks, mängib samuti rolli ainevahetuses. Sellel on neuroprotektiivsed omadused, mis võivad aidata kaitsta närvisüsteemi.
    • D-karnitiin: See tüüp on L-karnitiini optiline isomeer (peegelpilt). See on organismile mürgine, kuna võib pärssida teiste karnitiini vormide imendumist.
    • L-karnitiin L-tartraat: Sportlased võivad seda tüüpi kasutada spordipreparaatide kujul. ResearchTrusted Source näitab, et see võib olla kasulik lihasvalu vähendamisel ja taastumise toetamisel.
    • Propionüül-L-karnitiin: Sellel vormil on valuvaigistavad ja reumavastased omadused ning see võib olla kasulik südame tervisele.

    Võimalik kasu

    L-karnitiin ja karnitiin üldiselt on võtmekomponent rakkude energia loomisel. Selle peamine funktsioonTrusted Source, aidates lõhustada rasvhappeid energiaks kasutamiseks, hoiab keha rakke jõul ja tõhusalt töötamas.

    L-karnitiinil on ka teisene funktsioon, mis aitab eemaldada rakkudest mõningaid jäätmeid, et vältida nende kogunemist ja probleemide tekkimist.

    Lisaks oma põhifunktsioonidele võib L-karnitiin pakkuda organismile ka mõningaid muid eeliseidTrusted Source. Nende hulka kuuluvad:

    Südame tervis

    L-karnitiin võib aidata mõnede südame tervise markerite puhul, kuigi uuringud on veel pooleli.

    Toidulisand võib aidata parandada L-karnitiini taset nõrgenevas südames, mis võib lühiajaliselt pärast südameinfarkti parandada südame tervist ja vereringet. Toidulisand võib aidata ka südamepuudulikkuse sümptomite, nagu valu rinnus ja rütmihäired, puhul.

    Vähiravi

    Mõnikord võib vähiravi, näiteks keemiaravi, põhjustada inimesel L-karnitiini puudust. Sellistel juhtudel võivad L-karnitiini toidulisandid aidata vähendada sümptomeidTrusted Source nagu väsimus ja nõrkus.

    Teadlased uurivad praegu seda ühendit kui võimalikku viisi keemiaravist tingitud koekahjustuste vältimiseks, kuid see uuring on alles algusjärgus.

    Neeru- või maksahaigus

    Kuna neerud ja maks aitavad luua ja kasutada L-karnitiini, võivad nende organite haigused või elundite puudulikkus põhjustada L-karnitiini puudust. Arstid võivad sellistel juhtudel soovitada L-karnitiini lisatarbimist, et toetada neerudeTrusted Source ja maksaTrusted Source funktsiooni ja vältida puudust.

    Kõrvaltoimed

    Enamik inimesi talub L-karnitiini hästi. Siiski võivad mõnedel inimestel tekkida L-karnitiini võtmisel seedetrakti kõrvaltoimed. Siia kuuluvad Trusted Source:

    • kõhukrambid
    • iiveldus
    • oksendamine
    • kõhulahtisus

    Mõned inimesed võivad kurta ka “kalalõhna” üle, mis ei ole üldiselt kahjulik, kuid võib olla häiriv.

    Mõned usaldusväärsete allikate uuringudnäitavad, et kõrge L-kreatiini sisaldus võib suurendada pikaajalist südame- ja veresoonkonnahaiguste, näiteks ateroskleroosi riski.

    L-karnitiinipreparaadid võivad olla koostoimes teatud antibiootikumide või krambivastaste ravimitega. Kõik, kes kaaluvad L-karnitiini võtmist, peaksid rääkima oma arstiga, et arutada kõiki ravimeid, mida nad võtavad, ja võimalikke koostoimeid.

    Kuidas ja millal võtta

    L-karnitiini parim kogus ja vorm võib varieeruda sõltuvalt sellest, miks inimene soovib seda ühendit rohkem.

    Hea üldise tervisliku seisundiga täiskasvanud

    National Institutes of Health (NIH)Trusted Source märgib, et terved inimesed ei vaja täiendavat L-karnitiini toidust või toidulisanditest. Maksa ja neerud loovad piisavalt, et rahuldada nende igapäevane vajadus.

    Kuigi keha toodab seda loomulikult, on karnitiin laialdaselt saadaval mitmes lihtsas toidus. Loomsed valgud, nagu kala, punane liha ja linnuliha, on ühed parimad allikad.

    NIH Trusted Source’i andmetel saavad täiskasvanud, kes söövad segatoitu, mis sisaldab punast liha ja muid loomseid tooteid, umbes 60-180 milligrammi (mg) karnitiini päevas. Inimesed, kes väldivad loomseid tooteid, näiteks need, kes järgivad vegantoitu, võivad oma toidust saada umbes 10-12 mg.

    Neerud võivad siiski karnitiini hilisemaks kasutamiseks ladustada, nii et inimeste üldine tase on sõltumata nende toitumisest umbes sama. Neerud kõrvaldavad ka liigse karnitiini uriini kaudu, et säilitada tervislik kontsentratsioon.

    Üldiselt ei pea muidu terved täiskasvanud inimesed oma tervise toetamiseks L-karnitiini võtma.

    Sportlased

    Mõned sportlased võtavad täiendavalt L-karnitiini, uskudes, et see suurendab nende sportlikku jõudlust. L-karnitiini kättesaadavus näib piiravat lihaste ainevahetust väga suure intensiivsusega treeningu ajal. Seega võib karnitiini lisamine treeningu ajal teoreetiliselt toetada treeningu sooritust.

    Kuid uuringus Molecules märgib, et tõendid selle praktika kohta puuduvad. Kuigi paljud sportlased võtavad L-karnitiini, ei anna aastatepikkused uuringud nende väidete toetuseks veenvaid tõendeid.

    Kaalulangus

    Kuna L-karnitiin aitab rasvhappeid energia saamiseks põletada, eeldavad paljud inimesed, et selle suurem tarbimine võib aidata neil kaalust alla võtta. Vaja on rohkem uuringuid, kuid mõned uuringud toetavad seda ideed.

    Üheksa erineva uuringu ülevaates leidsid teadlased mõningaid tõendeid selle väite toetuseks. Nende kohaselt kaotasid L-karnitiini võtnud osalejad keskmiselt 1,3 kilogrammi (2,9 naela) rohkem kui need, kes seda ei võtnud.

    Siiski ei saa L-karnitiin asendada tervislikke harjumusi, näiteks õiget toitumist ja regulaarset liikumist.